Розвиток законодавства у сфері авторського права на кінематографічні твори: історико-правовий аспект
DOI:
https://doi.org/10.20535/2706-5626.2025.3(67).343511Ключові слова:
право інтелектуальної власності, авторське право, кіноіндустрія, законодавство у сфері авторського права, кінематографічний твір, історія законодавстваАнотація
У статті здійснено історико-правовий аналіз законодавства у сфері авторського права на кінематографічні твори — від перших спроб правового врегулювання на початку ХХ століття до сучасних викликів, пов’язаних з новітніми цифровими технологіями. Автор розглядає ключові етапи становлення міжнародної системи охорони авторського права на кінематографічні твори – від першої редакції Бернської конвенції про охорону літературних і художніх творів, яка досить поверхнево розглядала кінематограф в контексті правового регулювання, і до прийняття спеціалізованих нормативно-правових актів, зокрема Договору ВОІВ про авторське право 1996 року, які враховували виклики нового цифрового середовища.
Автор досліджує історичний розвиток нормативно-правових актів у сфері авторського права, в яких формувалося поняття та правовий статус кінематографічного твору — від первинного ототожнення кінематографічних творів з фотографіями і до визнання кінофільмів самостійними об’єктами авторського права.
Особлива увага приділена директивам Європейського Союзу, в яких поступово формувався узгоджений підхід до охорони авторського права на аудіовізуальні твори, зокрема через директиви 89/552/ЄЕС, 92/100/ЄЕС, 2001/29/ЄС та 2006/115/ЄС. Простежується, як із розвитком телебачення, кабельного та супутникового мовлення, а згодом і мережі Інтернет, змінювались правові конструкції, спрямовані на регулювання авторського права на кінематографічні твори.
Історичне становлення правового регулювання у сфері авторського права на кінематографічні твори є динамічним процесом, тісно пов’язаним із технологічним розвитком кіноіндустрії. Для забезпечення ефективної охорони та захисту авторських прав в інформаційному середовищі необхідна системна трансформація законодавства з урахуванням як історичного контексту, так і викликів, пов’язаних із сучасними технологіями, такими як системи штучного інтелекту.
Посилання
Кісельов Є. (2024). Кіноіндустрія США у період Великої депресії. Травневі студії: історія, міжнародні відносини: збірник матеріалів VI Міжнародної наукової конференції студентів і молодих вчених «Травневі студії 2024: історія, археологія та міжнародні відносини в умовах війни». Вип. 9. 124–127. URL: https://js.donnu.edu.ua/article/view/16051
Ткач О. (2024). Генеза правової охорони анімаційних аудіовізуальних творів. Теорія і практика інтелектуальної власності, № 3. 17–27. DOI: https://doi.org/10.33731/32024.311407
Fukaya Kiminori (2015). British B Movie’s Narrative Style and the Problem of Nationality in the 1930s URL: https://www.tad.u-toyama.ac.jp/_wp/wp-content/themes/wp-gelbun/assets/images/research/bulletin08/p124.pdf
Dougherty, F. (2001). Not a Spike Lee Joint? Issues in the Authorship of Motion Pictures Under U.S. Copyright Law. UCLA law review. University of California, Los Angeles. School of Law. 49. URL: https://www.uclalawreview.org/wp-content/uploads/2019/09/11_49UCLALRev225October2001.pdf
Rimmer Matthew (2002) Heretic: Copyright law and dramatic works. QUT Law Review, 2(1), pp. 131–149. URL: https://eprints.qut.edu.au/85377/
Singh, Dr. (2023). CINEMATOGRAPH FILM A HISTORICAL OVERVIEW AND EVOLUTION OF ITS PROTECTION IN COPYRIGHT SYSTEM. DOI: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.31319.44966
Siefarth Christof (1986). Motion Pictures in American and International Copyright Law. LLM Theses and Essays. 98. URL: https://digitalcommons.law.uga.edu/stu_llm/98
Moebes Anne (1992). Copyright Protection for Audiovisual Works in the European Community. 15 Hastings Comm. & Ent. L.J. 399 URL: https://repository.uchastings.edu/hastings_comm_ent_law_journal/vol15/iss2/3
Berne Convention for the protection of literary and artistic works (1886). URL: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_berne_birpi
Copyright Act (1911) URL: https://www.legislation.gov.uk/ukpga/Geo5/1-2/46/enacted
Maloney Wendi A. (2012). 1912 Amendment Adds Movies to Copyright Law URL: https://www.copyright.gov/history/lore/pdfs/201203%20CLore_March2012.pdf
Joseph Burstyn, Inc. v. Wilson, 343 U.S. 495 (1952) URL: https://supreme.justia.com/cases/federal/us/343/495/
Sony Corp. of America v. Universal City Studios, Inc., 464 U.S. 417 (1984). URL: https://supreme.justia.com/cases/federal/us/464/417/
Council Directive 89/552/EEC of 3 October 1989 on the coordination of certain provisions laid down by law, Regulation or Administrative Action in Member States concerning the pursuit of television broadcasting activities. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/1989/552/oj/eng
Директива Ради 92/100/ЄЕС «Щодо права на прокат і права на отримання рентної плати та деяких прав, пов’язаних з авторським правом в галузі інтелектуальної власності» від 19 листопада 1992 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_360#Text
Директива Ради 93/83/ЄЕС «Про координацію деяких положень авторського права і суміжних прав при застосуванні їх до супутникового мовлення і кабельної ретрансляції» від 27 вересня 1993 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_433#Text
Директива Європейського Парламенту і Ради 2001/29/ЄС від 22 травня 2001 року про гармонізацію окремих аспектів авторського права і суміжних прав в інформаційному суспільстві. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_005-01#Text
Директива Європейського Парламенту і Ради 2006/115/ЄС від 12 грудня 2006 року про право на надання в прокат і право на надання в позичку та про деякі суміжні права у сфері інтелектуальної власності. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_003-06#Text
WIPO Copyright Treaty (WCT), 1996 URL: https://www.wipo.int/wipolex/en/text/295157
Digital Millennium Copyright Act, Pub. L. No. 105-304, 112 Stat. 2860 (Oct. 28, 1998), codified at 17 U.S.C. 512, 1201-05, 1301-22; 28 U.S.C. 4001. URL: https://www.copyright.gov/legislation/dmca.pdf
Report of the register of copyrights «Copyright and Artificial Intelligence Part 1: Digital Replicas» (2024). U.S. Copyright Office. URL: https://www.copyright.gov/ai/Copyright-and-Artificial-Intelligence-Part-1-Digital-Replicas-Report.pdf
Report of the register of copyrights «Copyright and Artificial Intelligence Part 2: Copyrightability» (2025). U.S. Copyright Office. URL: https://www.copyright.gov/ai/Copyright-and-Artificial-Intelligence-Part-2-Copyrightability-Report.pdf
Regulation (EU) 2024/1689 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 laying down harmonised rules on artificial intelligence and amending Regulations (EC) No 300/2008, (EU) No 167/2013, (EU) No 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1139 and (EU) 2019/2144 and Directives 2014/90/EU, (EU) 2016/797 and (EU) 2020/1828 (Artificial Intelligence Act) URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32024R1689
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник НТУУ "КПІ" Політологія. Соціологія. Право

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.