Повоєнний соцільний дистрес і інституційна крихкість в україні: до нової програми соцільної політики та інституційної трансформації
DOI:
https://doi.org/10.20535/2706-5626.2025.3(67).343403Ключові слова:
соціальний дистрес, інституційна неспроможність, делегативна демократія, поствоєнна політика, соціальна справедливість, інституційна турбота, державне управління, криза легітимності, структурні реформи, демократична стійкістьАнотація
У статті досліджується феномен соціального дистресу в Україні як одного з найтриваліших і найглибших наслідків повномасштабної війни, розпочатої Російською Федерацією. Війна виступила не лише чинником масштабних руйнувань і гуманітарних втрат, а й каталізатором радикальних соціальних і політичних трансформацій, які формують симптоми так званого «катастрофічного суспільства»: зниження передбачуваності майбутнього, хронічне психосоціальне виснаження громадян, зростання інституційної недовіри та розрив соціальних зв’язків. Особлива увага приділяється аналізу інституційної неспроможності держави як ключового чинника, що поглиблює соціальний дистрес і ускладнює відновлення суспільної стійкості.
На основі підходів У. Бека, О. Бейліс та А. Пшеворського авторка розглядає взаємозв’язок між якістю державного управління, рівнем довіри до інститутів та спроможністю влади реалізовувати політики справедливості й турботи. Окремий акцент зроблено на виявленні структурних проблем українського державного управління у 2024–2025 роках: обмежена ефективність соціальної політики, незавершеність судової реформи, уповільнення антикорупційних ініціатив, а також відтворення викривленої архітектоніки влади, що консервує делегативну модель управління.
Стаття вводить український досвід у ширший європейський контекст, демонструючи паралелі з кризою легітимності та управлінської ефективності в низці країн ЄС. Це дозволяє зробити висновок про транснаціональний характер інституційної деградації, що загрожує демократичним системам не лише в умовах війни, а й у мирний час. Як інтелектуальну відповідь на ці виклики запропоновано концепт «інституційної турботи» – альтернативний підхід до управління, що протистоїть технократичним чи репресивним моделям. Його основою є політичне слухання, відповідальність перед громадянами, залучення суспільства до прийняття рішень та формування моральної солідарності.
Доводиться, що подолання післявоєнного дистресу можливе лише через якісну інституційну реконструкцію, яка забезпечить соціальну справедливість, відновлення довіри та стійкість української демократії. Аналітичні висновки ґрунтуються на критичному, порівняльному й інтерпретативному методах, а також на аналізі нормативно-правової бази та практичних кейсів сучасної політики.
Посилання
Baylis, E. (2023). Post-conflict reconciliation in Ukraine. Revue européenne du droit, 4, 71. https://scholarship.law.pitt.edu/fac_articles/574
Beck, U. (1992). Risk society: Towards a new modernity. London: Sage Publications.
Charron, N., Lapuente, V., & Bauhr, M. (2024). The geography of quality of government in Europe (QoG Working Paper Series, 2024(2)). Department of Political Science, University of Gothenburg.
Democracy Report 2024. (2024). Democracy winning and losing at the ballot. V-DEM. https://v-dem.net/publications/democracy-reports/
Przeworski, A. (2024). Who decides what is democratic? Journal of Democracy, 35(3), 5–16. https://dx.doi.org/10.1353/jod.2024.a930423
Ukraine Facility Plan. (2024). https://www.ukrainefacility.me.gov.ua/
Worldwide Governance Indicators. (2024). Home | Worldwide Governance Indicators. https://info.worldbank.org/governance/wgi/
Зеленський, В. (2024, 19 листопада). Ми маємо не допустити, щоб хтось у світі засумнівався у стійкості всієї України. Щорічне послання Президента Верховній Раді України. Офіційне інтернет-представництво Президента України. https://www.president.gov.ua/news/mi-mayemo-ne-dopustiti-shob-htos-u-sviti-zasumnivavsya-u-sti-94497
Зеленько, Г. (Ред.). (2025). Інституційна (не)спроможність держави в Україні: як розірвати замкнене коло (кол. авт.). Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. https://doi.org/10.53317/978-617-14-0363-5
Кущ, О. (2024, Серпень). Якими є розмір тіньової економіки України та її вплив на наш розвиток. Дзеркало тижня. https://zn.ua/ukr/macroeconomics/jakimi-je-rozmir-tinovoji-ekonomiki-ta-jiji-vplivna-nash-rozvitok.html
Марчак, Д. (2024, 26 липня). Сьогодні для мене – трохи магічна дата. Facebook. https://www.facebook.com/share/p/19LCDaidoS/
Марчак, Д. (2024, Листопад). Соціальний бюджет-2025. Українська правда. https://epravda.com.ua/rus/columns/2024/11/21/722095/
Разумков Центр. (2024c, Червень 25). Оцінка ситуації в країні, довіра до соціальних інститутів, політиків, посадовців та громадських діячів, ставлення до виборів, віра в перемогу (червень 2024 р.). https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/otsinka-sytuatsii-v-krainidovira-do-sotsialnykh-instytutiv-politykiv-posadovtsiv-ta-hromadskykh-diiachiv-stavlennia-do-vyborivvira-v-peremogu-cherven-2024r
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник НТУУ "КПІ" Політологія. Соціологія. Право

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.