Управління враженням у соціальних мережах у воєнний час (кейс Валерія Залужного)

Автор(и)

  • Н.М. Каширова Department of Sociology and Public Administration National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute», Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2706-5626.2025.3(67).343366

Ключові слова:

онлайн-репутація, лідер думок, соціальні медіа, управління враженням, Валерій Залужний, воєнний час

Анотація

У статті підкреслюється унікальна роль використання інформації в гібридній війні в умовах воєнних дій на основі управління репутацією Валерія Залужного – колишнього Головнокомандувача Збройних Сил України, які досліджуються за допомогою теорії Суспільства вражень Шульце. Об’єктом дослідження є аналіз його акаунтів у соціальних мережах у період оголошеного Україною контрнаступу, з 04 по 30.06.2023, та за два тижні до його відставки з посади Головнокомандувача Збройних Сил України, з 25.01 по 08.02.2024.

В якості основного інструменту дослідження обрано аналіз контенту соціальних мереж.

Отримані результати свідчать, що репутацію Валерія Залужного можна охарактеризувати як збалансовану, лаконічну та стриману. Є акцент на культурному коді: традиційних нормах та цінностях, притаманних суспільству, особливостях роботи людини в суспільстві та для суспільства в умовах війни, а також вибір «особистих» тем, що демонструють «належність» та «співпрацю» лідера з суспільством, які є основними компонентами формування його репутації. Символічний образ захисника відіграє ключову роль у його репутації.

Серед факторів, що впливають на просування іміджу Захисника, можна виділити цінності та культурні особливості цільової аудиторії; тривалість репутації; використання лексичного забарвлення (емоційно забарвлені слова – це вирази, що дозволяють висловити ставлення людини до вчинків, дій інших людей) та орієнтацію на соціальні традиції.

Біографії авторів

О.І. Горошко, Department of Sociology and Public Administration National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute»

Doctor of Sociology, Professor

Н.М. Каширова, Department of Sociology and Public Administration National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute»

Postgraduate student

Посилання

Березіна. А. (2024). Чому Залужного називають «залізний генерал» і що про нього говорили союзники. РБК-Україна. https://www.rbc.ua/rus/news/chomu-zaluzhnogo-nazivayut-zalizniygeneral-1706883550.html [In Ukrainian]

Виневський, Ю. (2023, грудень 26). Зеленський та Залужний. Куди поведуть Україну два лідери у 2024 році. DSNews.ua. https://www.dsnews.ua/ukr/politics/pered-tretim-godom-bolshoy-voynyvoenno-zelenskiy-ne-moya-sprava-sorevnovatsya-s-zaluzhnym-25122023-493126 [In Ukrainian]

Генерал 21 століття «батько ЗСУ» та українська легенда Валерій Залужний. (2023, серпень, 6). TSN.ua. https://tsn.ua/exclusive/general-21-stolittya-batko-zsu-ta-ukrayinska-legenda-valeriyzaluzhniy-2385259.html [In Ukrainian]

ГлобалЛоджик. (2022). Втрачені можливості: українці надають більшу перевагу розважальним соцмережам, ніж професійному LinkedIn. GlobalLogic. https://www.globallogic.com/ua/about/news/social-networks-and-opportunities/ Missed opportunities: Ukrainians prefer entertainment social networks to professional LinkedIn [In Ukrainian]

Гоцур, О. (2021) Соціальні мережі і політичний PR в українських та закордонних виборчих кампаніях. Вісник Львівського політехнічного національного університету: Журналістика, 2(2). С. 53–57. https://doi.org/10.23939/sjjs2021.02.053

Доморослий, О. (2025). Залізний генерал. Уроки людяності. Харків: Віват

Дучок, О. (2023). Поговорімо, що мало висвітлюється. Ексочільник ЦРУ Петреус та історик Грідцак записали для NV про Головнокомандувача ЗСУ генерала Залужного. New Voice. https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/golovnokomanduvach-zsu-valeriy-zaluzhniy-geroy-proyektuzhumala-nv-lyudi-50347436.html [In Ukrainian]

КМІС. (2023). Динаміка довіри соціальним інституціям у 2021-2023 роках. https://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1335&page=1 [In Ukrainian]

Комих Н. (2021). «Суспільство вражень» як простір розгортання процесів трансформації розуміння права / Н. Комих // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2021. – № 4 (114). – С. 75–80. DOI: 10.31733/2078-3566-2021-4-75-80

Лозовенко, Т. (2022, листопад, 3). Хакери зламали профіль Залужного в Instagram. Ukrainska Pravda. https://www.pravda.com.ua/news/2022/11/3/7374847/ [In Ukrainian]

Магдюк, Н. (2025, травень 26). Зеленський та Залужний: як змінилися їхні рейтинги та кому українці довіряють найбільше. TSN.ua. https://tsn.ua/amp/ukrayina/zelenskiy-ta-zaluzhniy-iak-zminyivsyaikhni-reytinghy-2836202.html [In Ukrainian]

Разумков Центр, (2023). Політик 2022 року (грудень 2022 р. – січень 2023 р.). https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/polityk-2022-roku-gruden-2022r-sichen-2023r [In Ukrainian]

Стородубський, М. (2022). Як довго живе репутація? https://www.facebook.com/kmbs.ua/photos/a.220225757978708/803222795349777/?type=3 [In Ukrainian]

Фокус. (2025). #8 Валерій Залужний в рейтингу «Рейтинг впливових українців-2025: політики». https://focus.ua/uk/ratings/720664-rejting-vplivovih-ukrayinciv-2025-top-100-novini-ukrayini/list/4268/valeriy-zaluzhniy [In Ukrainian ]

Хобта, С. (2016). Соціологія війни як завдання української соціології. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, №5 (302), травень. С.126–150.

Чербука, В. (2022, серпень, 3). Соцмережі стали полем битви. Ми були пострадянським суспільством, а станемо повоєнним. KP.ua. https://kp.ua/ua/life/661742-sotsioloh-jovhen-holovakha-mi-bulipostradjanskim-suspilstvom-a-stanemo-povoennim [In Ukrainian]

Шевчук, І. (2021). Бізнес у соціальних мережах. Lviv: Видавничий дім АПБ. http://lib.duan.edu.ua/en/resources/personal-e-resources/e-library/2-biznes-i-pidpryiemnytstvo/2332-teaching-and-learning-in-higher-education-184

Яремчук, В. (2015). Поняття, функції та особливості соціальних Інтернет-мереж. Науковий блог, Національний університет «Острозька академія». https://naub.oa.edu.ua/2015/ponyattya-funktsiyi-ta-osoblyvosti-sotsia/

th Fuzzy Days, International Conference on Computational Intelligence Fuzzy Logic Neural Networks Evolutionary Algorithms, Dortmund, Germany, September 18–20, 2006. p. 281–294. DOI: 10.1007/3-540-34783-6_29.

Aberer, K., Despotovic, Z., Galuba, W., Kellerer, W. (2006). The Complex Facets of Reputation and Trust. 9th Fuzzy Days, International Conference on Computational Intelligence Fuzzy Logic Neural

Networks Evolutionary Algorithms, Dortmund, Germany, September 18–20, 2006. p. 281–294. DOI: 10.1007/3-540-34783-6_29.

Chauvin, R. M. (2013). Sociology of Reputations Definition and Issues in the Field. Communications, No 93(2), 131–145. https://shs.cairn.info/journal-communications-2013-2-page-131?lang=en.

Conte, R., Paolucci, M. (2002). Social Impact of Reputation. In: Reputation in Artificial Societies. Multiagent Systems. Artificial Societies, and Simulated Organizations, vol. 6. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-1159-5_11

DataReportal. (2021). Digital 2021: Ukraine. We Are Social & Hootsuite. https://datareportal.com/reports/digital-2021-ukraine

Derevianko O. (2018). Reputation Management in Business: Theory, Methodology and Country Features. European World Publishing. http://dspace.univer.kharkov.ua/handle/123456789/17369

Dodonov, V. A. (2024). Changes in the national identity of Ukrainians during the war. Humanities Studies: Pedagogy, Psychology, Philosophy, 12(3), 66–77. doi: 10.31348/hspedagog2024.66.

Flott-Gothenberg, R. (2021). A human history of emotion: how the way we feel built the world we know. Little, Brown Spark.

GlobalLogic. (2022). The most popular social networks in Ukraine during the war. Retrieved from https://mezha.media/en/2022/08/08/the-most-popular-social-networks-in-ukraine-during-the-war-research-by-global-logic/ (©GlobalLogic 2022)

Hochschild, A. R. (1983). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley, CA: University of California Press.

Hyatt, J., & Simons, H. (1999). Cultural Codes – Who Holds the Key?: The Concept and Conduct of Evaluation in Central and Eastern Europe. Evaluation, 5(1), 23–41 Pages. https://doi.org/10.1177/135638909900500105

Johansson, C. (2007). Goffman’s sociology: An inspiring resource for developing public relations theory. Public Relations Review, 33(3), 275–280. http://doi.org/10.1016/j.pubrev.2007.05.006

Katz E., Lazarsfeld P. F. (1955). Personal influence, the part played by people in the flow of mass communication. Transaction Publishers.

Kendei, T. (2006). Formulating information and communication technology (ICT) policy through discourse: How Internet discussion shapes policies on ICTs for developing countries. Information Technology for Development. P. 25–43. Informa UK Limited. https://doi.org/10.1002/itdj.20019

Marson, J., Tucker, E. (2023). Ukraine’s Zelensky: We Are Ready for Counteroffensive. The Wall Street Journal. https://www.wsj.com/articles/ukraines-zelensky-we-are-ready-for-counteroffensive-f22f4f3f2

Marukhivska-Kartunova, O., Marukhivskyi, O., Aleksandrova, M., Ivanova, I. & Lebedenko, N. (2023). Digital journalism and the role of social media in shaping public perception of Russian aggression in Ukraine. Amazonia Investiga, 12(69), 143–153. https://doi.org/10.34069/AI/2023.69.09.12

Pine I., Joseph, B., Gilmore, J. H. (1999) The Experience Economy: Work Is Theater & Every Business a Stage. Harvard Business School Press

Reddy, W. M. (2001). The Navigation of Feeling. Cambridge University Press Online publication date: September 2009 (Print publication year: 2001) https://doi.org/10.1017/CBO9780511512001

Shamsi, Z. U. H. (2023). Efficacy of Social Media in Wars and Conflicts: Brief Review of Russia-Ukraine War. CARC Research in Social Sciences, 2(4), 202–207. https://doi.org/10.58329/crss.v2i4.66

Schulze, G. (1992). Die Erlebnisgesellschaft. Kultursoziologie Der Gegenwart. Frankfurt am Main / New York: Campus. [In German]

Számadó, S., Bálint, G., Giardini, F., Power, E., Takács, K. (2021). The language of cooperation: reputation and honest signalling. Vol. 376. Issue 1838. Published by the Royal Society. https://doi.org/10.1098/rstb.2020.0286

Tennie, C., Frith, U. & Frith, C. D. (2010). Reputation management in the age of the world-wide web. Trends in Cognitive Sciences, 14(11): 482–488. https://doi.org/10.1016/j.tics.2010.07.003

Tomić, D., Rasvroski, D., Ćurić, M., (2023). Exploring the VARK model: a review of the validity and reliability of the questionnaire and its relationship to learning outcomes. Conference: Region, Entrepreneurship, Development. At: Osijek, Croatia. Volume: 12th INTERNATIONAL SCIENTIFIC SYMPOSIUM. REGION, ENTREPRENEURSHIP, DEVELOPMENT. June 2023. https://www.researchgate.net/publication/371633333_Exploring_the_VARK_model_a_review_of_the_validity_and_reliability_of_the_questionnaire_and_its_relationship_to_learning_outcomes#pfa

Ukraine updates: Kyiv claims first counteroffensive gains. (2023). Deutsche Welle. https://www.dw.com/en/ukraine-updates-kyiv-claims-first-counteroffensive-gains/a-65866963

Wilding, D., Fray, P., Molitorisz, S. & McKewon, E. (2018). The Impact of Digital Platforms on News and Journalistic Content. University of Technology Sydney. NSW. https://www.accc.gov.au/system/files/ACCC+commissioned+report+-+The+impact+of+digital+platforms+on+news+and+journalistic+content,+Centre+for+Media+Transition+(2).pdf

Zaluzhniy V. (2024). Modern Design of Military Operations in the Russo-Ukrainian War: in the Fight for the Initiative. CNN, World, Europe. https://edition.cnn.com/2024/02/01/europe/zaluzhnyi-ukraine-russia-war-analysis-intl

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-17

Номер

Розділ

Соціологія