РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ ГРАМОТНОСТІ ЖІНОК В КОНТЕКСТІ ЦИФРОВІЗАЦІЇ МІСТ

Автор(и)

  • Л. Ф. Панченко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна
  • М. Н. Єнін Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна
  • М. П. Кухта

DOI:

https://doi.org/10.20535/2308-5053.2025.2(66).337621

Ключові слова:

місто, диджиталізація, розумне місто, культура, медіа, освіта, цифрова грамотність, комунікації, цифрова digital literacy, жінки, цифровий розрив, ЕС, Україна, цифрова трансформація, гендерна аналітика, цифрові міста, гендерний паспорт міста.

Анотація

У статті здійснено комплексний міждисциплінарний аналіз цифрової грамотності жінок у контексті Європейського Союзу та України, зокрема в контексті цифровізації міст. Автори висвітлюють цифрову грамотність як критичний інструмент соціальної інтеграції у сучасному місті, водночас підкреслюючи її роль у відтворенні або подоланні структурних гендерних нерівностей. Виявлено, що гендерний цифровий розрив є найбільш вираженим у сфері спеціалізованих навичок та участі в технологічних професіях, як в Україні, так і в країнах ЄС. Аналіз даних показав суттєве відставання жінок у таких сферах, як STEM-освіта, ІКТ-зайнятість та технологічне підприємництво, що поглиблює соціально-економічну стратифікацію міських просторів. Особливу увагу приділено взаємозв’язку між цифровою грамотністю та розвитком концепції розумних міст, де інклюзія жінок у цифрову економіку розглядається як фактор стійкості та інноваційної спроможності урбаністичних середовищ. Зроблено висновок, що, попри позитивну динаміку розвитку цифрової інфраструктури, відсутність системного гендерного моніторингу цифрових навичок гальмує процес усунення цифрового розриву в Україні. Запропоновано інтеграцію гендерно чутливих підходів у цифрові стратегії міст, удосконалення освітніх програм, зокрема шляхом включення курсів із гендерної аналітики та цифрових технологій у навчальні плани соціологів, управлінців і спеціалістів з публічного адміністрування.

Посилання

EU4Gender Equality Helpdesk. (2023). Ґендерний профіль країни: Україна. EU Neighbours East.

h t t p s : / / e u n e i g h b o u r s e a s t . e u / w p - c o n t e n t / u p l o a d s / 2 0 2 4 / 0 3 / e u 4 g e n d e r h e l p d e s k _

ukrainegenderprofile_2023-cgp_ukr_v5.pdf Eastern Partnership

Державна служба статистики України. (2021). Жінки та чоловіки на ринку праці. https://ukrstat.gov.ua/

operativ/pro_stat/Prosto/m&w/j_ch_na%20runky_praci.pdf Державна служба статистики України

Державна служба статистики України. (2021). Індикатори для моніторингу гендерної рівності в Україні. https://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/2021_Indukator-Monitor.pdf Державна служба статистики України

Державна служба статистики України. (2025). Офіційний вебсайт. Retrieved April 29, 2025, from https://stat.gov.ua/uk

Дроздова, Є. (2025). Жінки не йдуть в інженери. Відмінниці з математики вступають на філфак. Texty.org.ua. https://texty.org.ua/projects/113918/divchata-y-stem/ Texty

Київська міська державна адміністрація. (2020). Гендерний паспорт м. Київ. https://kyivcity.gov.ua/img/item/general/7048.pdf Київська міська рада

Ковальська, Н. М. (2023). Ґендерна політика в Україні: актуальність і новації. Вісник ХНТУ. Публічне управління та адміністрування, 4(87), 352–357.

Мельник, Т. М. (2010). Творення суспільства гендерної рівності: міжнародний досвід. Закони зарубіжних країн із гендерної рівності. Стілос.

Міністерство цифрової трансформації України. (2021). Узагальнена структура рамки цифрових компетентностей для громадян України. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/5248-1364_1_compressed.pdf

Міністерство цифрової трансформації України. (2023). Цифрова грамотність населення України. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/8800-ua_cifrova_gramotnist_naselenna_ukraini_2023.pdf

Панченко, Л. Ф. (2019). Грамотність в галузі даних: визначення, підходи, напрямки формування. Вісник Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут”. Політологія. Соціологія. Право, 3(39), 82–94.

Панченко, Л. Ф., Пиголенко, І. В., & Руденко, Н. В. (2025). Міграція та її соціокультурні виклики і можливості в реаліях діджиталізації міст. Габітус, 69(2), 177–184. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2025.69.2.32

Садо, Л. (2021). Ґендерно чутливі дані: Збирання, аналіз, моніторинг і поширення в Україні: Посібник для розробників статистики. ООН Жінки. https://ucsr.kiev.ua/publications/gender%20statistics%20toolkit_ukr.pdf UNDP

Український Жіночий Фонд. (2025). Індекс ґендерної рівності в Україні. https://www.uwf.org.ua

Фонд Східна Європа. (2023). Гендерний компонент у відкритих даних України. USAID / UK Aid TAPAS. https://tapas.org.ua/wp-content/uploads/2023/11/OD-research_27.11UA.pdf East Europe Foundation

Шкуров, Є. В. (2023). Унікальність як виклик та можливість у становленні SmartCity. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки, 2(94), 140–150. https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(94).2023.140-150

Шкуров, Є., Єнін, М., Коломієць, Т., & Лаундра, К. (2021). Глобалізаційні процеси в сучасному місті. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право, 3(51), 19–30. https://doi.org/10.20535/2308-5053.2021.3(51).246412

Bafail, O. (2024). Optimizing smart city strategies: A data-driven analysis using random forest and regression analysis. Applied Sciences, 14(23), 11022. https://doi.org/10.3390/app142311022

Bali, M. (2019). Reimagining digital literacies from a feminist perspective in a post-colonial context. Media and Communication, 7(2), 69–81.

Belenky, M. F., Clinchy, B. M., Goldberger, N. R., & Tarule, J. M. (1986). Women’s ways of knowing: The development of self, voice, and mind (Vol. 15). Basic Books.

Bittencourt, J. C. N., Jesus, T. C., Peixoto, J. P. J., & Costa, D. G. (2025). The road to intelligent cities. Smart Cities, 8(3), 77.

Kemp, S. (2025). Digital 2025: Ukraine. DataReportal. Retrieved April 29, 2025. https://datareportal.com/reports/digital-2025-ukraine DataReportal – Global Digital Insights

CEPIS. (2024). EU Study Highlights Challenges for a European Digital Skills Certificate. Retrieved from

https://cepis.org/eu-study-highlights-challenges-for-a-european-digital-skills-certificate/

Coursera. (2024). Learn without limits from inspiring women [Online learning collection]. Retrieved April 29, 2025, from https://www.coursera.org/collections/inspiring-women-on-coursera

European Commission. (2020). Digital Education Action Plan 2021–2027: Resetting education and training for the digital age (COM(2020) 624 final). Publications Office of the European Union. Retrieved April 29, 2025, from https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/document-library-docs/deap-communication-

sept2020_en.pdf education.ec.europa.eu

European Commission (2022a). Digital Europe Programme. Retrieved April 29, 2025, from

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/activities/digital-programme

European Commission. (2022b). Ethical guidelines on the use of artificial intelligence and data in teaching and learning for educators. https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan/action-6

European Commission. (2024а). Digital Education Action Plan – Action 9. Retrieved from

https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan/action-9

European Commission. (2024b). Women in Digital Scoreboard 2024 – Country profiles. Retrieved April

, 2025. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/women-digital-scoreboard-2024

European Commission. (2024с). Europe’s Digital Decade: Digital targets for 2030. Retrieved April 29, 2025, from https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/europes-digital-decade-digital-targets-2030_en

European Commission. (2024d). State of the Digital Decade 2024. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/2024-state-digital-decade-package

European Commission & Joint Research Centre. (2022). Draft technical specifications: Feasibility study on a European Digital Skills Certificate (EDSC) [Tender specifications JRC/SVQ/2022/OP/0013].

https://www.ersaf.it/wp-content/uploads/2022/01/8661540045390233889en-draft_technical_specifications.pdf

European Institute for Gender Equality. (2018). Women and men in ICT: A chance for better work–life balance (Research note). https://doi.org/10.2839/310959 European Institute for Gender Equality

Fayvishenko, D., Aldankova, H., & Shkurov, Y. (2024). Cultivating professional competencies in advertising students amidst digital transformation. Proceedings of Azerbaijan High Technical Educational Institutions Journal. Advance online publication. https://doi.org/10.2139/ssrn.4770118

Genaro Chiroli, D. M., Ferrassa, T. P., Idalgo, L. d. N., Mick, M. M. A. P., Kovaleski, J. L., Aragão, F. V., Tebcherani, S. M., & Zola, F. C. (2025). Digital transformation for smart and resilient cities: Assessing platform maturity and ISO 37123 compliance. Platforms, 3(1), 3. https://doi.org/10.3390/platforms3010003

Hurova, I. V., & Shkurov, Y. V. (2023). Man in digitized urban socio-cultural space. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 24, 75–87. https://doi.org/10.15802/ampr.v0i24.295321

Karger, E., Rothweiler, A., Brée, T., & Ahlemann, F. (2025). Building the smart city of tomorrow: A bibliometric analysis of artificial intelligence in urbanization. Urban Science, 9(4), 132. https://doi.org/10.3390/urbansci9040132

Kuo, F.-Y., Tseng, F.-C., Lin, C. I. C., & Tang, W.-H. (2013). Critical success factors for motivating and sustaining women’s ICT learning. Computers & Education, 67, 208–218. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.03.006

Kyiianytsia, I., Holik, O., Kurban, O., Yatsiuk, D., & Shkurov, Y. (2023). Information hygiene in the media space as a factor of environmental consciousness of society. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 13(2, Special Issue XXXVI), 73–79. https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/130236/PDF/130236.pdf

Mahomed, A. S., & Saha, A. K. (2025). Unleashing the potential of 5G for smart cities: A focus on realtime digital twin integration. Smart Cities, 8(2), 70. https://doi.org/10.3390/smartcities8020070

Meherali, S., Rahim, K. A., Campbell, S., & Lassi, Z. S. (2021). Does digital literacy empower adolescent girls in low- and middle-income countries? A systematic review. Frontiers in Public Health, 9, 761394. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.761394

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2019). Enhancing the contribution of digitalisation to the smart cities of the future (OECD Regional Development Papers, No. 48). OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/f6970913-en

Perevozova, I., Fayvishenko, D., Melnykovych, O., Nemish, Y., & Shkurov, Y. (2022). Formation of a brand of sustainable industrial development in the post-war period. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (3), 179–184. https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-3/179

Sterling, R., Grubbs, L., & Koutsky, T. M. (2020, December 15). Breaking through the gender digital divide: Technology, social norms, and the WomenConnect Challenge. In TPRC48: The 48th Research Conference on Communication, Information and Internet Policy. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.3749643

Tijjani, K. S., Sarıkaya Levent, Y., & Levent, T. (2025). Smart cities in the global context: Geographical analyses of regional differentiations. Systems, 13(4), 296. https://doi.org/10.3390/systems13040296

United Nations Human Settlements Programme. (2024). World smart cities outlook 2024. UN-Habitat. https://unhabitat.org/world-smart-cities-outlook-2024

Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes (EUR 31006 EN). Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/490274

World Economic Forum. (2024). Global Gender Gap Report 2024. World Economic Forum. https://www.weforum.org/publications/gender-gap-report-2024/

World Economic Forum. (2025). Gender parity in the intelligent age (In collaboration with LinkedIn). World Economic Forum. https://reports.weforum.org/docs/WEF_Gender_Parity_in_the_Intelligent_Age_2025.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-15

Номер

Розділ

Соціологія