СПІВРОБІТНИЦТВО УКРАЇНИ ТА НАТО У ПРОТИДІЇ ДЕСТРУКТИВНИМ ІНФОРМАЦІЙНИМ ВПЛИВАМ РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ (2022–2023 РР.)

Автор(и)

  • В. Є. Максимець Національний університет «Львівська політехніка», Україна
  • В. І. Вівсяна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2308-5053.2023.2(58).285605

Ключові слова:

НАТО, інформаційні загрози, кіберзахист, росія, пропаганда, оборона, стримування, інформаційна безпека

Анотація

Дослідження присвячено аналізу досвіду НАТО щодо протидії інформаційним загрозам, оскільки сучасний рівень розвитку вимагає колективної боротьби з поширенням інформації, використанням її як одного з видів ведення війни. З розвитком технологій і еволюцією каналів зв’язку розповсюдження інформації стає дедалі складнішим. Показано, що НАТО визнала необхідність адаптувати свої стратегії та можливості для ефективного протистояння викликам, пов’язаним з дезінформацією, пропагандою та кіберопераціями та розширити свій інструментарій з протидії гібридним загрозам. У статті проаналізовано потенціал партнерства Україна-НАТО у боротьбі з російською пропагандою, їх співробітництво у сфері інформаційної безпеки: спільні інтереси, тенденції. Також охарактеризовано основні виклики та загрози співпраці між Україною та НАТО та визначено рамки співпраці між Україною та НАТО у сфері кіберзахисту. Потік російської дезінформації значно зріс після початку повномасштабної війни росії в Україні. Проте Україна почала зміцнювати своє інформаційне та медіа-середовища ще з 2014 року, і почала працювати над механізмами для боротьби з інформаційними загрозами. Дезінформаційні кампанії росії спрямовані на те, щоб спричинити розколи всередині України та між іншими урядами. Важливо зазначити, що Північноатлантичний Альянс також зазнає російської пропаганди. Для прикладу, російські ЗМІ поширюють наступну інформацію: 1) мета Майдану - створення баз НАТО в Криму; 2) НАТО розмістило в Україні лабораторію біологічної зброї; 3) спецслужби НАТО працювали над викраденням Україною російських літаків; 4) НАТО вважає Україну одноразовим інструментом для війни з росією та інші. Тобто слід зауважити, що інформація та її поширення відіграє важливу роль для держав та міжнародних організацій для поширення власних інтересів та досягнення цілей. Автори подають основні рекомендації щодо посилення протистояння дезінформації, що може використовувати будь-який актор міжнародних відносин. У результаті обгрунтовано, що держави мають працювати над створенням нової установи, яка би була автономною та могла б проводити аналіз даних, необхідний для забезпечення незалежного контролю, якого вимагають нові політичні рамки; потрібно розвивати медіаграмотність населення; необхідно, щоб технологічні компанії такі як Meta, YouTube та Twitter, дотримувалися своєї політики щодо заборони дезінформації фінансованої рекламою.

Посилання

About NATO StratCom COE. NATO Strategic Communications Centre of Excellence: web-site. URL: https://stratcomcoe.org/about_us/about-nato-stratcom-coe/5

Zhadan A. Countries brace for cyberattacks as Sweden and Finland move to join NATO. Latest Cybersecurity and Tech News, Research & Analysis. 2022. May 17. URL: https://cybernews.com/cyber-war/countries-brace-for-cyberattacks-as-sweden-and-finland-move-to-join-nato/

Фейки про НАТО та Україну: як змінила акценти російська пропаганда у Криму. Укрінформ. 2023. April 10. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-crimea/3693944-fejki-pro-nato-ta-ukrainu-ak-zminilaakcenti-rosijska-propaganda-u-krimu.html

Cyber defence. North Atlantic Treaty Organization: web-site. 2022. March 23. URL: https://www.nato.int/cps/en/natohq/177273.htm

NATO’s response to hybrid threats. North Atlantic Treaty Organization: web-site. 2020. March 16. URL: https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_156338.htm

Pernik P. Improving Cyber Security: NATO and the EU. International Centre for Defence Studies. 2014. URL: https://icds.ee/wp-content/uploads/2010/02/Piret_Pernik_-_Improving_Cyber_Security.pdf

Паршикова. А. Міжнародний досвід протидії гібридним загрозам: законодавче регулювання та організації з питань стратегічних комунікацій. Інформаційно-дослідницький центр. URL: https://infocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/29377.pdf

Кудіна М. НАТО посилюватиме кіберзахист України у гібридній війні з РФ. Інтернет Свобода.2022. July 07. URL: https://netfreedom.org.ua/article/nato-posilyuvatime-kiberzahist-ukrayini-ugibridnij-vijni-z-rf

У НАТО створено фонд допомоги Україні в сфері кібербезпеки. Голос Америки. 2017. June 28. URL: https://ukrainian.voanews.com/a/nato-ukrayina kiberbezpeka/3919542.html

Banks W. Cyberattacks and the Russian War in Ukraine: The Role of NATO and Risks of Escalation. Georgetown Journal of International Affairs. 2022. August 08. URL: https://gjia.georgetown.

edu/2022/08/08/cyberattacks-and-the-russian-war-in-ukraine-the-role-of-nato-and-risks-ofescalation%EF%BF%BC/

Klipstein M., Japaridze T. Collective cyber defence and attack: NATO’s Article 5 after the Ukraine conflict. European Leadership Network. 2022. May 16. URL: https://www.europeanleadershipnetwork.org/commentary/collective-cyber-defence-and-attack-natos-article-5-after-the-ukraine-conflict/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-07

Номер

Розділ

Політологія