СТЕРЕОТИПНІСТЬ ЗОБРАЖЕННЯ «КОЛЬОРОВОГО» НАСЕЛЕННЯ В АМЕРИКАНСЬКИХ КІНОФІЛЬМАХ ХХ – ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ ХХІ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.20535/2308-5053.2022.1(53).261097Ключові слова:
Black Lives Matter, блекфейс, Голлівуд, етнічний стереотип, расизм, тропиАнотація
У статті розглянуто особливості стереотипного зображення «кольорового» населення в кіноіндустрії США ХХ – першої чверті ХХІ ст. як один з проявів расизму, визначено причини перенесення етнічних стереотипів у кінематограф. Найяскравіше етнічні стереотипи в кіно й на телебаченні представлені у вигляді т. зв. тропів. Героїв фільмів азійського походження було наділено надмірною войовничістю і вмінням володіти бойовими мистецтвами (тропи «Всі азіати знають бойові мистецтва», «Усі китайці знають кун-фу»); жінок-азіаток зображали беззахисними на противагу сильному білому чоловікові (троп “Mighty Whitey and Mellow Yellow”); для опису чорношкірого героя брали тропи «Покірний слуга» («Маммі»), «Афроамериканець-злочинець» (“Blaxploitation”), «Білий рятівник», «Чарівний негр», «Чорний найкращий друг». Герої-латиноамериканці фізично досконалі, сексуальні й романтичні (тропи «Латинський коханець», «Пряна латиноамериканка»). У 2010–2020-ті «кольорове» населення в голлівудських кінофільмах зображується під новим кутом. Головні «небілі» герої демонструють абсолютну рівність із білими, а інколи й домінування над ними. Це вже соціальне кіно про проблеми загального масштабу та їх сприйняття у суспільстві, зокрема гомосексуалізм («Місячне сяйво»); кіно з чорношкірим-супергероєм («Чорна пантера»); трилер про протистояння чорношкірого хлопця гуртові білих убивць («Пастка»). Кінофільми подібного жанру орієнтовані на «кольорового» глядача. Каталізатором змін у політиці Голлівуду стали рухи #OscarsSoWhite (2016) та Black Lives Matter (2020). Внаслідок них відбулися: перегляд складу команд-виробників фільмів з наближенням до пропорції, характерної для національного складу населення США – 40 % (2020 року частка «кольорових» акторів у фільмах становила 39,7 %, режисерів – 25,4 %, письменників – 25,9 %); впровадження нових вимог до отримання премії «Оскар» (номінація «Найкращий фільм», з 2024 р.) із квотами щодо ґендерного й расового складу команди-виробника тощо.
Посилання
Афроамериканці нарікають на дискримінацію на Оскарах. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/society/2016/01/160122_oscar_diversity_om (дата звернення: 02.02.2022).
Брук Т. Расизм на съемочной площадке. Почему Голливуд предпочитает белых актеров? URL: https://www.bbc.com/russian/society/2015/11/151116_vert_cul_when_white_actors_play_other_races (дата звернення: 02.02.2022).
Дацюк А. Генеральне прибирання: як рух Black Lives Matter змінює голлівудський кінематограф. URL: https://vertigo.com.ua/iak-rukh-black-lives-matter-zminiuie-hollivudskyi-kinematohraf/ (дата звернення: 02.02.2022).
Куприненко Н. Чорношкірі актори і кінематограф. URL: https://womo.ua/chornoshkiri-aktori-ikinematograf/(дата звернення: 02.02.2022).
Литвинова Д. Від блекфейсу до #BlackLivesMatter: як зображували афроамериканців у Голлівуді. URL: https://yabl.ua/2020/06/25/yak-zobrazhuvali-afroamerikanciv-u-gollivudi (дата звернення: 02.02.2022).
Попелюшка стане хлопцем-афроамериканцем у новому фільмі Дісней. URL: https://www.volyn24.com/news/162803-popelyushka-stane-hlopcem-afroamerykancem-u-novomufilmi-disnej (дата звернення: 02.02.2022).
5 найпоширеніших афроамериканських стереотипів у телебаченні та кіно. URL: https://www.greelane.com/uk/гуманітарні-науки/питань/common-black-stereotypes-in-tvfilm-2834653/ (дата звернення: 02.02.2022).
Самусенко Ю. Як змінилися правила «Оскара»: сексизм, расизм і пандемія. URL: https://suspilne.media/123627-ak-zminilisa-pravila-oskaru-seksizm-rasizm-i-pandemia/ (дата звернення: 02.02.2022).
All Asians Know Martial Arts. URL: https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/AllAsiansKnowMartialArts (дата звернення: 02.02.2022).
All Chinese People Know Kung-Fu. URL: https://tvtropes.org/ pmwiki/pmwiki.php/Main/AllChinesePeopleKnowKungFu (дата звернення: 02.02.2022).
Blaxploitation. URL: https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/Blaxploitation (дата звернення: 02.02.2022).
Bynum M. The Motion Picture Production Code of 1930 (Hays Code). URL: https://web.archive.org/web/20110222092920/http://artsreformation.com/a001/hays-code.html (дата звернення: 02.02.2022).
Encyclopedia of racism in American film / Edited by Salvador Murguia. Lanham : Rowman & Littlefield, 2018. 1063 p.
Henderson C. ‘The Help’ isn’t a helpful resource on racism: Here’s why Twitter is mad the film is trending. URL: https://www.usatoday.com/story/entertainment/movies/2020/06/08/the-help-isnthelpful-resource-racism-heres-why/5322569002/ (дата звернення: 02.02.2022).
Hollywood Diversity Report 2018. Five years of progress and missed opportunities. LA: UCLA College, 2019. 84 p.
Hollywood Diversity Report 2021. Pandemic in Progress. Part 1: Film. LA: UCLA, 2021. 52 p.
Magical Negro. URL: https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/MagicalNegro (дата звернення: 02.02.2022).
Mighty Whitey and Mellow Yellow. URL: https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/MightyWhiteyAndMellowYellow (дата звернення: 02.02.2022).
Schacht K. What Hollywood movies do to perpetuate racial stereotypes. URL: https://www.dw.com/en/hollywood-movies-stereotypes-prejudice-data-analysis /a-47561660 (дата звернення: 02.02.2022).
Singh M. Hereʼs What People Are Saying About Racial Weirdness in ‘Alohaʼ. URL: https://www.npr.org/sections/codeswitch/2015/06/02/411264817/heres-what-people-are-saying-about-racial-wierdness-inaloha (дата звернення: 02.02.2022).
Spicy Latina. URL: https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/SpicyLatina (дата звернення: 02.02.2022).
The Hays Code. URL: https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/UsefulNotes/TheHaysCode (дата звернення: 02.02.2022).
Wilkinson A. Green Book builds a feel-good comedy atop an artifact of shameful segregation. Yikes. URL: https://www.vox.com/2018/11/16/18069756/green-book-review-racism-schomburg-segregationgolden-globes (дата звернення: 02.02.2022).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.