ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ ТА ЕЛЕКТОРАЛЬНОГО ВИБОРУ

Автор(и)

  • У. С. Лешенок Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2308-5053.2018.3(39).193557

Ключові слова:

цінності, ціннісні орієнтації, політичні орієнтації, електоральний вибір

Анотація

У статті аналізується зв’язок між ціннісними орієнтаціями населення України та електоральним вибором. Метою статті є дослідження даного взаємозв’язку на регіональному рівні за допомогою поєднання двох джерел даних – шостої хвилі Європейського соціального дослідження, проведеної в Україні, та результатів голосування населення України на Парламентських виборах 2012 року. Поняття «цінності» у даній статті визначено у межах теорії Ш. Шварца як бажані цілі, що виходять за рамки конкретних ситуацій, відрізняються одна від одної за своєю значущістю і є керівними принципами в житті людини. У аналізі використані десять цінностей, виділених Шварцом, які об’єднані у чотири ціннісні сектори, а саме цінності «Збереження», «Самоствердження», «Піклування про людей та природу» і «Відкритості до змін». На даних з обох джерел, згрупованих по областям, виявлена кореляція між рівнем вираженості цінностей із визначених секторів та часткою партій, які набрали більше 1% голосів на Парламентських виборах. Зафіксований зв’язок між ціннісними орієнтаціями та електоральним вибором відкриває перспективи для можливості кластеризації партій на основі цінностей їх прихильників як альтернативу групуванню партій у межах класичних ідеологічних континуумів.

Біографія автора

У. С. Лешенок, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

аспірант факультету соціології

Посилання

Вишняк О. Електоральна соціологія: історія, теорія, методи. Київ: Ін-т соціології НАНУ, 2000. 310 с.

Бекешкіна І. Вибори–2012: динаміка рейтингів і мотивація вибору. Соціальні виміри суспільства, 2013. No 5. С. 239–251.

Хамутовская С. Социально-психологический подход к изучению электорального поведения населения: сущность и особенности. Społeczeństwo i Edukacja – Międzynarodowe Studia Humanistyczne, 2012. No 2. С.189–204.

Ноэль-Нойман Э. Общественное мнение. Открытие спирали молчания. М.: Прогресс-Академия, Весь Мир, 1996. 352 с.

Каревіна О. Економічні інтереси та соціально-економічні і політичні орієнтації населення України на етапі переходу до нового соціально-економічного устрою. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 1998. No 4/5. С. 176–187.

Шинкаренко О. Маркетингова модель електоральної поведінки: сутність та основні характеристики. Український соціологічний журнал, 2013. No 1/2. С. 87–91.

Campbell J.B., Jayawickreme E., Hanson E.J. Chapter 18 Measures of Values and Moral Personality. Measures of Personality and Social Psychological Constructs, 1st Edition. Academic Press, 2014. 824 p.

Rokeach M. The Nature of Human Values. New York: Free Press, 1973. 438 p.

Schwartz S. H., Caprara G. V., Vecchione M., Bain P., Bianchi G., Caprara M. G., Cieciuch J. Basic Personal Values Underlie and Give Coherence to Political Values: A Cross National Study in 15 Countries. Political behavioral, 2014. No 36/4. P. 899-930.

Hitlin S., Piliavin J. A. Values: Reviving a Dormant Concept. Annual Review of Sociology, 2004. No 30. P. 359-393.

Piurko Y., Schwartz S. H., Davidov E. Basic Personal Values and the Meaning of Left-Right Political Orientations in 20 Countries. Political Psychology, 2011. No xx. P. 1–25.

Leimgruber P. Values and Votes: The Indirect Effect of Personal Values on Voting Behavior. Swiss Political Science Review, 2011. No 17/2. P. 107–127.

Caprara, G. V., Zimbardo, P. Personalizing politics. American Psychologist, 2004. No 59. P. 581–594.

Колодий И. Социальный класс, политическая культура и образование как источники левых политических ориентаций в Украине, Польше, России и Нидерландах: предварительный сравнительный анализ. Социология: теория, методы, маркетинг. 2008. No 4. С. 55-73.

Schwartz S. H. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Readings in Psychology and Culture, 2012. No 2/1. P. 1–20.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-01

Номер

Розділ

Соціологія