НАЦИСТСЬКИЙ РЕЖИМ І АКАДЕМІЧНА СПІЛЬНОТА НІМЕЧЧИНИ
DOI:
https://doi.org/10.20535/2308-5053.2018.2(38).152892Ключові слова:
вища освіта, політичні чистки, ідеологічні кампанії, конформізм, Третій Рейх, академічна спільнота, націонал-соціалізмАнотація
У статті розглядаються політико-управлінські заходи нацистського режиму щодо встановлення контролю над академічним життям німецьких вишів, що мали значний вплив на їхній інституційний розвиток. Аналізуються трансформація моделі вузівського управління та змісту навчальних планів у дусі націонал-соціалізму, чистки серед студентства та викладачів.
Стверджується, що академічна спільнота не чинила активного опору новому режиму Гітлера, а виші перетворились на публічні майданчики для нацистської політики та ідеології.
Посилання
Антропов Р.В. Юридическое образование Третьего рейха: под «прицелом» нацистской идеологии. Р.В. Антропов, Н.А. Антропова. Genesis: исторические исследования. 2017. No 8. С. 30–40.
Бабина М.С. Высшее образование как инструмент политической власти в Третьем Рейхе. Вестник Томского государственного университета. 2016. No 404. С. 27–31.
Беркович Е. Наука в тени свастики. Нева: литературный журнал. 2008. No 5. С. 175–189.
Бронніков, В.Д. Вплив політичної кон’юнктури на освіту і науку в Німеччині 1933–1945 рр. В.Д. Бронніков, О.В. Приймак. Грані. 2013. No 1. С. 100–103.
Бурашников Д.А. Историческое знание в контексте национал-социалистической идеологии на примере творчества Эрнста Крика. Вестник РГГУ. Серия «Исторические науки. Всеобщая история». 2014. No 13 (135). С. 146–156.
Гукасова Н.Р. К некоторым проблемам формирования национал-социалистической педагогики. Психология и педагогика: методика и проблемы. 2010. No 12-1. С. 124–129.
Давлєтов О. Бернхард Руст – від вчителя веймарської доби до міністра освіти, науки та культури Третього Рейху: штрихи політичного портрету. Південний архів. Історичні науки: Збірник наукових праць. 2010. Вип. 31–32. С. 122–129.
Дацишина М. В. Идеологическая мобилизация молодежи: опыт нацистской Германии. Alma mater (Вестник высшей школы). 2011. No 5. С. 81–96.
Дем’яненко Б. Освіта та виховання в умовах тоталітаризму Нова політика. 2001. No 3. С. 41–45.
Ермаков А.М. Союз немецких девушек и реформа женского образования в нацистской Германии. Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2006. No 14. С. 42–48.
Есипов В.В. Культурная политика в Третьем рейхе в предвоенные годы (1935–1939). В.В. Есипов, С.И. Кузнецов. Известия Иркутского государственного университета. Серия «Политология. Религиоведение». 2015. Т. 14. С. 18–26.
Женин И. Между идеей и идеологией: политизация академического сообщества Германии в первой трети XX века. Логос. 2013. No 1 (91). С. 122–143.
Капитонов Е.Н. Ситуация в немецкой науке при нацистах. Е.Н. Капитонов, И.Е. Капитонов. Вестник ТГТУ. 2008. Т.14. No 2. С. 409–415.
Корнева Л. Н. Наука и культура в нацистской Германии в оценке германских историков. Вестник КемГУ. 2012. No 4 (52). Т. 1. С. 57–62.
Короткий Г.А. Гитлер, интеллектуалы и массы. Философия и культура. 2017. No6. С. 56–80.
Левин В.И. Наука при тоталитаризме: Германия, 1933–1945 Alma mater (Вестник высшей школы). 2010. No 1. С. 71–75.
Миронов В.В. Философ и власть: случай Хайдеггера. В.В. Миронов, Д.В. Миронова. Вопросы философии. 2016. No 7. С. 21–38. 18. Михальченкова Н.А. Германский университет в условиях авторитаризма и тоталитаризма. Н.А. Михальченкова. Власть. 2016. No 11. С. 66–73.
Пленков О.Ю. Тайны Третьего Рейха. Культура на службе вермахта. М.: ОЛМА Медиа Групп, 2011. 480 с.
Салата О.О. Діяльність Міністерства народної освіти і пропаганди Німеччини в системі нацистської ідеології в 1933–1941 рр.: збірник наукових праць «Гілея: науковий вісник». 2015. Вип. 99. С. 101–106.
Уолкер М. Наука при национал-социализме. Вопросы истории естествознания и техники. 2001. No 1. С. 3–30.
Хряков А.В. Университетское сообщество Германии в годы Веймарской республики: дискурсивные стратегии немецкой профессуры. А.В. Хряков. История. Общество. Политика. 2017. No 4 (4). С. 61–75.
Чернуха О.В. Стан науки та освіти в Третьому рейху: збірник наукових праць «Гілея: науковий вісник». 2015. Вип. 102. С. 97–101.
Чопова В.Е. Национал-социалистическая педагогика: цели и теоретическая основа. Проблемы современной науки и образования. 2016. No 21 (63). С. 46–50.
Эванс Р. Третий рейх. Дни триумфа. 1933–1939. Пер. с англ. Б. Кобрицова, А. Галактионова. Екатеринбург Москва: У-Фактория, Астрель, 2010. 964 с.