ПРОПАГАНДА І СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ: ВОЛЯ ДО (НЕ)ЗАХИЩЕНОСТІ НАПЕРЕДОДНІ ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.20535/2308-5053.2024.2(62).310929Ключові слова:
пропаганда, війна, соціальні мережі, суспільно-політичні новини, медіаграмотність.Анотація
Стаття присвячена дослідженню залученості жителів України напередодні повномасштабного російського вторгнення до осередків російської пропаганди в контексті використання жителями України забороненими з 2014 року соціальних мереж. Автори аналізують типи користування соціальними мережами в Україні на початку 2020 року, виявляють три кластери користувачів, які майже повністю відмовилися від використання двох популярних російських соціальних мереж, та три кластери користувачів, які продовжували досить активно використовувати обидві з них незважаючи на офіційну заборону. Здійснений аналіз, що включав двовимірну та тривимірну конкретизацію соціально-демографічних профілів різних типів користувачів соціальними мережами, свідчить, на думку авторів, про обумовленість вибору на користь або проти використання заборонених соцмереж факторами переконання у власній невразливості до пропаганди, прагнення до отримання задоволення через соціальні контакти та унікальні новини, а також втоми від російського контенту тощо. Дані дослідження також показують, що користування соціальними мережами в Україні з огляду на різні типи суб’єктивної медіаграмотності було складним процесом, що вимагає подальшого розгляду, бо візити до визначених ворожими соцмереж могли бути відносно безпечними, але убезпеченість залежала від типових практик суб’єктивного розрізнення правди від брехні. Найбільш захищеними виглядали користувачі зі змішаним індивідуалістично-колективістичним типом суб’єктивної медіаграмотності та колективісти із вузьким близьким колом довіри, а от візуально орієнтовані індивідуалісти та колективісти, які були орієнтовані насамперед на визначення авторитетності чи серйозності джерел інформації, мали більшу схильність до ризику з огляду на частіше самонаражання на потенційну небезпеку російської пропаганди.
Посилання
Єнін М. Н., Северинчик О. П. Соціологія громадської думки та мас-медіа: комплекс навчально-методичного забезпечення дисципліни : навч. посіб. для бакалаврів за спеціальністю 054 «Соціологія». Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. 81 с. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/556f5814-00cb-4b72-8456-7c23c4fd8848/content (дата звернення: 26.05.2024).
Іванина Р. We are social 2023: соціальні мережі, інтернет та тенденції електронної комерції. Elit-Web. URL: https://elit-web.ua/ua/blog/we-are-social-2023 (дата звернення: 26.05.2024).
Ісакова О. І. Масова свідомість як владна технологія: сутність і механізми реалізації. Регіональні студії. 2018. № 12. С. 57–61. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/5303/1/МАСОВА%20СВІДОМІСТЬ%20ЯК%20ВЛАДНА%20ТЕХНОЛОГІЯ.pdf (дата звернення: 26.05.2024).
Куренкова О. Соцмережі-2021: ТікТок старшає, Facebook – переважно жіночий, а стрічку ми гортаємо 400 мільйонів років. 2021. 16 берез. URL: https://hromadske.ua/posts/socmerezhi-2021-tiktok-starshaye-facebook-perevazhno-zhinochij-a-strichku-mi-gortayemo-400-miljoniv-rokiv (дата звернення: 26.05.2024).
Павлов Д. М. Теорія політичної пропаганди Г. Лассвелла. Панорама політологічних студій. 2015. № 13. С. 40–46. URL: https://www.politologia-rdgu.rv.ua/images/pan13/40.pdf (дата звернення: 26.05.2024).
Панич О. Журналістика і пропаганда. Детектор медіа. URL: https://detector.media/community/article/136078/2018-03-28-zhurnalistyka-i-propaganda/ (дата звернення: 26.05.2024).
Савчук Н. М. Техніка пропаганди засобів масової інформації в умовах воєнного стану. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2022. Т. 33 (72), № 6 (II). С. 199–203. URL: https://doi.org/10.32782/2710-4656/2022.6.2/33 (дата звернення: 26.05.2024).
Снопок О. Нокаут телебаченню: як соціальні мережі утримують першість в постачанні новин українцям. 2023. 16 серп. URL: https://www.pravda.com.ua/columns/2023/08/16/7415807/ (дата звернення: 26.05.2024).
Суспільне Культура. Як ми шукали себе: що таке ідентичність і особиста деколонізація?, 2024. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=qOAiFEodZOM (дата звернення: 26.05.2024).
Україна у європейському просторі: навчально-методичний комплекс для студентів освітньої програми «Економіка та економічна політика» спеціальності 051 «Економіка» освітнього ступеня бакалавр / А. Тащенко та ін. Київ : Вид– во Ліра– К, 2024. 60 с. URL: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/uyep_051_ekonomika_2024.pdf (дата звернення: 26.05.2024).
Україна у європейському просторі: навчально-методичний комплекс для студентів спеціальності 076 «Підприємництво та торгівля» освітнього ступеня бакалавр освітньої програми «Торгівля, логістика та екологічне підприємництво» / А. Тащенко та ін. Київ : Вид-во Ліра-К, 2024. 60 с. URL: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/uyep_076_pidpryyemnyctvo_ta_torgivlya_2024.pdf (дата звернення: 26.05.2024).
Шевців М. Б., Гончарук К. А. Пропаганда як соціально-політичне явище: проблеми розуміння. South Ukrainian law journal. 2019. Т. 1. С. 119–122. URL: https://doi.org/10.32850/sulj.2019.1-29 (дата звернення: 26.05.2024).
Юдін А. Соціальні мережі, топ найпопулярніших в Україні і країнах світу 2020. Marketer. URL: https://marketer.ua/ua/the-most-popular-social-networks-in-the-world/ (дата звернення: 26.05.2024).
Aleksanyan H. Propaganda as a “language” of communication. Utblick. URL: https://www.utblick.org/2021/10/28/propaganda-as-a-languageof-communication/ (дата звернення: 26.05.2024).
Kurian A. A. “Neo people” and the coming of AI. LSE Business Review. URL: https://blogs.lse.ac.uk/businessreview/2024/04/29/neo-people-and-the-coming-of-ai/ (дата звернення: 27.05.2024).
Misyuk I. Propaganda and public diplomacy: the problem of differentiation. Humanities and social sciences 2013 (HSS-2013): the 4th International academic conference of young scientists. 21–23 Nov. 2013. Lviv, 2013. P. 76–77. URL: https://ena.lpnu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/7665b8fe-5c8e-44f6-b7d0-1f74dcad86e3/content (дата звернення: 26.05.2024).
RB_Group. Соцмережі як джерело інформації. SlideShare. URL: https://www.slideshare.net/RB_Group/sotsseti-1-01-2020ua-229221518 (дата звернення: 26.05.2024).
Tashchenko A. I. Reflection on possible «media literacy wars» on social media. European Academic Science and Research. No. XXVII (2022). Proceedings of the scientific abstracts, 12 April 2022. P. 63. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.6465752 (дата звернення: 26.05.2024).
Tashchenko A., Zabrodina D. To see a free man and die? Specifics of shared adherence to values in Ukrainian society. Scientific journal of Polonia University. 2022. Vol. 51, no. 2. P. 315–323. URL: https://doi.org/10.23856/5137 (дата звернення: 26.05.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.