СИМВОЛІЗМ ТА ВІЗУАЛІЗАЦІЯ У ФОРМУВАННІ ПРОПАГАНДИСТСЬКОГО КОМУНІКАТИВНОГО ПРОСТОРУ РОСІЙСЬКОЮ ФЕДЕРАЦІЄЮ ПІД ЧАС АКТИВНОЇ ФАЗИ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.20535/2308-5053.2022.3(55).269553Ключові слова:
пропаганда, комунікативний простір, символізм, візуалізація, російсько- українська війнаАнотація
Стаття присвячена особливостям формування комунікативного простору Російською Федерацією в часі повномасштабного вторгнення в Україну. За основу дослідження взято лише декілька аспектів, котрі уможливлюють створення та розбудову пропагандистської комунікації – а саме символьну та візуальну. Основну увагу автор звертає на особливості формування інформаційного простору РФ після 2014 року та на те, які методи здатні забезпечити бажаний результат у пропагандистському повідомленні. У даному випадку пропаганда – це один з методів досягнення бажаного результату; організація ж комунікативного простору – один із засобів реалізації задекларованого методу. Автор задається питанням: чому саме символи та їх візуалізація? Чому поєднання цих механізмів впливу та маніпуляції підвищує ефективність пропаганди? Тож, символи – це готові, сформульовані образи, котрі не потрібно розшифровувати, аналізувати чи доводити. Основне завдання пропагандиста на даному етапі – синхронізувати тактику та стратегію та підкріпити їх належними символами – символічною поведінкою, символічним фоном, символічними знаками, символічним візуальним рядом. При дослідженні символу, автор виводить такі його функції: кодування та розкодування повідомлення та: – спрощення сприйняття інформації; – пришвидшення сприйняття інформації; – виступає ідентифікатором (свій-чужий); -окреслює сферу, напрямок та поле діяльності. У статті аналізуються російські «військові символи» та те, як вони працюють (спрацьовують) серед військових та цивільного населення РФ. Також за основу взяті дослідження російської громадської думки аналітичного центру «Левада-центр» та Active Group ( тут опитування проводилося 11 – 14 березня 2022 методом CATI (телефонне інтерв’ю з використання комп’ютера). Слушним буде твердження, що візуалізація символів – це ефективна складова пропагандистського впливу. Тож, візуальна та символьна комунікації «працюють» спільно задля підсилення ефективності формування пропагандистського комунікативного простору.
Посилання
В России новый пик антизападных настроений // «Левада-центр». 06.08.2014. Аналитический центр Юрия Левади. URL: https://www.levada.ru/2014/08/06/v-rossii-novyj-pik-antizapadnyhnastroenij/
Велика Українська Енциклопедія. Масова комунікація. Офіційний сайт ВУЕ. URL: https://vue.gov.ua/%D0%9C%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F
Герасіна Л.М Політологічний енциклопедичний словник / уклад.: Л.М. Герасіна, В.Л. Погрібна, І.О. Поліщук та ін.; за ред. М.П. Требіна. Харків, Право, 2015. 816 с.
Демяник Д. Z-шизофрения. В России установлен странный памятник в честь войны (фото) // Главком. 13 червня 2022. URL: https://glavcom.ua/ru/photo/z-shizofreniya-v-rossii-ustanovlen-strannyypamyatnik-v-chest-voyny-foto-852672.html
Дротенко В. Візуальне мислення як методологія освоєння художньої культури // Cientific collection «Interconf» June 7-8, 2021, № 60. с. 260-265 URL: https://www.researchgate.net/publication/352703570_VIZUALNE_MISLENNA_AK_METODOLOGIA_OSVOENNA_HUDOZNOI_KULTURI
Іваницька Б. Гусєва С. Основні методи пропаганди в російському інтернет-ЗМІ Pravda.ru, // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія Журналістські науки. 2018. Випуск 896, № 2. С. 54-58. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2019/ap r/16167/ivanytska1.pdf
Кембриджський словник. Масова комунікація. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/mass-communication
Керлі Пол, Гріналл Роберт. Як літера Z стала символом війни Росії проти України та що це означає // BBC News. 8 березня 2022. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-60658477
Незалежні соціологи: 71% росіян відчуває гордість через війну з Україною // Радіо Свобода. 17 березня 2022. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/news-sotsiology-rosiyany-viyna-gordist/31757775.html?fbclid=IwAR3Oo5jYDQrwDRy6B6PJgbAHr1cnIN-r3Rymrvwo9HbpQKoWXyDuMm_VZpo
Політологія: сучасні терміни і поняття. Короткий навчальний словник-довідник. – 3-тє видання, виправлене і доповнене / укладач В.М. Піча, наук.редакція Л.Д. Климанської, Я.Б. Турчин, Н.М. Хоми. – Львів. Новий Світ, 2000, 2014, 516 с.
Почепцов Г.Г. Коммуникативные технологии двадцатого века. М.: «Рефл-бук», К.: «Ваклер» – 1999.– 352 с.
«Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну» Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2265-20#Text
Россияне не приветствуют майдан // «Левада-центр» 26.12.2013. URL:. https://www.levada.ru/2013/12/26/rossiyane-ne-privetstvuyut-majdan/
Шевченко В. Символьна мова міжкультурної комунікації // Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2014. Випуск 39. С. 337–343. URL: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:NcjVhOI80pEJ:publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/journalism/article/download/5708/5712&cd=4&hl=uk&ct=clnk&gl=ua
Яблучна А. Недолугі російські символи війни // Ukrainer. – 17 травня 2022. URL: https://ukrainer.net/ru-symvolika/
86,6% росіян допускають та підтримують потенційний напад РФ на території країн ЄС // Український тиждень. 18 березня 2022 р. URL: https://tyzhden.ua/News/254568?fbclid=IwAR2X_7ym7digxZEhQlx_dPznHyDPZpih_r_PN6jUlEd9w9M5fweu6ATNGDs
«Encyclopedia Britannica». Propaganda. URL: https://www.britannica.com/topic/propaganda
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.