Тенденції розвитку виборчих технологій в Україні в умовах становлення інформаційного суспільства

Автор(и)

  • О. М. Чубатенко Національна академія державного управління при Президентові України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2308-5053.2021.№2(50).242873

Ключові слова:

політичні технології, виборчі технології, адресні виборчі технології, виборча кампанія, соціальні мережі, інформаційне суспільство

Анотація

У статті говориться про те, що в Україні протягом останніх років спостерігається бурхливий розвиток політичних технологій, зокрема виборчих. Це стало наслідком глибокого реформування політичної системи. Для здобуття влади політичні сили почали переймати досвід інших демократичних країн і запозичувати технології, які б могли допомогти їм досягти успіху у виборчому процесі. Хоча виборчі технології є відносно новим явищем, саме вони покликані забезпечити найважливішу сферу взаємодії держави та громадянського суспільства за допомогою процедури виборів – передавання владних повноважень представникам суспільства шляхом виборів. У статті зазначено, що важливе місце серед виборчих технологій посідають інформаційні, оскільки вони можуть бути ефективним інструментом управління свідомістю мас, тому характерною особливістю сучасного виборчого процесу є технологізація та інформатизація методів підготовки, організації та проведення виборчих кампаній. Вміле використання інформаційних технологій дало змогу перенести на новий рівень взаємовідносини між політиками-кандидатами та потенційними виборцями, переводячи їх на партнерські відносини. Зазначено, що сучасні можливості дають змогу звертатися до виборців адресно, а не до всіх загалом. Ефективність політичних гасел підвищується тоді, коли вони не адресовані всім одночасно, а розподіляються залежно від груп осіб, їх інтересів та потреб. В умовах становлення інформаційного суспільства адресні технології забезпечують безпосередню комунікацію між структурами влади та громадянами. Інформаційні технології, які використовуються під час виборчого процесу, дають змогу виборцям бути на постійному зв’язку з кандидатами в органи влади й доносити свої побажання до потенційних посадовців. У статті висвітлено статистичні дані про соціальні мережі, які перетворились на дієвий інструмент боротьби за виборців у 2019 році в Україні. Зазначено, що Інтернет як засіб отримання інформації у 2018 році вперше випередив телебачення. Наведено переваги інформаційних технологій як ефективного передвиборчого засобу. Прогнозовано розширення сфери використання інформаційних технологій у політичному просторі, за допомогою яких буде відбуватися систематичне спілкування політиків та електорату

Біографія автора

О. М. Чубатенко, Національна академія державного управління при Президентові України

аспірант кафедри парламентаризму та політичного менеджменту

Посилання

Діджитал-кампанія. Як кандидатуру Зеленського просувають за допомогою сучасних технологій. Hb. URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/didzhital-kampaniya-yak-kandidaturu-zelenskogoprosuvayut-za-dopomogoyu-suchasnih-tehnologiy-50009555.html.

Кількість українських користувачів Instagram за рік збільшилася на 50 відсотків. Дзеркало тижня. URL: https://zn.ua/ukr/TECHNOLOGIES/kilkist-ukrayinskih-koristuvachiv-instagram-za-rikzbilshilasya-na-50-vidsotkiv-306701_.html.

Макаренко Л. Тенденції розвитку виборчих комунікацій. Гілея. 2015. № 103. С. 364–367.

Новые рейтинги: Тимошенко отрывается от Порошенко, Зеленский выходит на 3-е место. Центр прикладных исследований. Консалтинговая компания. URL: https://cpd.com.ua/ru/ reitingi-kandidatov-v-prezidenty.

Петров О. Социологические пиар-технологи в политике. Киев, 2007. 288 с.

Поліщук І. Виборчі технології: сутність та різновиди. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія. 2015. № 4. С. 106–112.

Поліщук І., Моторнюк Т. Поняття «виборчі технології»: основні концептуальні підходи. Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого. Політологія. 2011. № 7. С. 189–200.

Свекла К. Функціональні особливості виборчих технологій та їх вплив на масову свідомість. Актуальні проблеми політики. 2015. № 56. С. 219–227.

Телевізор VS соцмережі: як нові технології утверджуються у політиці. Lb.ua. URL: https://lb.ua/news/2019/05/02/425926_televizor_vs_sotsmerezhi_yak_novi.html.

Тоффлер Е. Третя хвиля. Київ : Видавничий дім «Всесвіт», 2000. 480 с.

Bell D. The Social Framework of the Information society. Oxford, 1980.

Machlup F. The Production and distribution of Knowledge in the United States. Princeton, NJ : Princeton University Press, 1962.

Masuda Y. The Information Society as Postindustrial Society. Wash. : World Future Soc., 1983

Опубліковано

2021-10-21

Номер

Розділ

Політологія