Правова регламентація діяльності контролю держави порту (port state control)
DOI:
https://doi.org/10.20535/2308-5053.2020.2(46).226713Ключові слова:
Міжнародна морська організація, меморандуми про взаєморозуміння, міжнародні конвенції, держава прапора, процедури контролю, безпека мореплавстваАнотація
У статті розглядаються вимоги Міжнародної морської організації щодо правового регулювання діяльності контролю держави порту, який є ефективним механізмом забезпечення безпеки мореплавства й захисту навколишнього середовища від забруднення моря із суден.
Необхідність посилення контролю над суднами з боку держави порту зумовлюється такими обставинами, як старіння світового флоту, скорочення екіпажів, ускладнення технічного обладнання й технології перевезень.
Необхідною умовою безпеки судноплавства повинен стати досить повний і суворий контроль у портах за застосуванням на суднах положень міжнародних конвенцій. Мета такого контролю – виявлення суден, які не відповідають чинним міжнародним стандартам, Правовою базою для такого контролю є міжнародні конвенції Міжнародної морської організації та Міжнародної організації праці.
Регіональна організація державного портового контролю – Паризький меморандум з контролю суден державою порту, створена в 1982 році 14-ма європейськими країнами з метою координації зусиль з інспектування іноземних суден у портах Європи.
Комітет Паризького меморандуму про взаєморозуміння щодо контролю суден державою порту 17 травня 2010 року на 43-й сесії в Дубліні (Ірландія) остаточно схвалив новий інспекційний режим.
Особливістю нового інспекційного режиму став поділ суден на три ступені ризику: низький, середній і високий.
Чорноморський меморандум про взаєморозуміння (BS MOU) створений у квітні 2000 року. Країнами-членами є Болгарія, Грузія, Румунія, Російська Федерація, Туреччина та Україна. Сьогодні процедура контролю держави порту здійснюється на підставі вимог резолюції ІМО A.1119 (30).
Як показує досвід держав, які приєдналися до конвенцій Міжнародної морської організації (ІМО) з безпеки судноплавства, держави прапора неповною мірою здійснювали контроль над дотриманням і виконанням конвенційних вимог. У результаті відбулося значне зростання аварійності суден, тому подальше поширення й посилення контролю за суднами з боку держави порту відвідування стає сьогодні важливим завданням ІМО.
Посилання
Торський В.Г. 20 лет МІУ – З правом на успіх?! Одеса : Екологія, 2000. 604 с.
Козірь Л.А., Торський В.Г., Любченко В.І. Контроль держави порту : практичний посібник. Одеса : АстроПринт, 2000. 312 с.
Топалов В.П., Торський В.Г. Застосування міжнародних конвенцій на борту судна. Одеса : Астропринт, 2005. 208 с.
Дудар А.П. Право контролю держави порту за дотриманням виконання деяких міжнародних угод (Port State Control). Актуальні проблеми держави і права. 2011. № 57. С. 412–417.
Розвиток державного порту; зниження кількості затриманих : Річний звіт паризького меморандуму про взаєморозуміння 2019 рік. URL: https://www.parismou.org/2019-paris-mou-annual-reportport-state-progression-detention-rate-down (дата звернення: 01.10.2020).
Press release 1 July 2020. URL: file:///D:/Press%20release%20performance%20lists%20Paris%20 MoU_1.pdf (дата звернення: 01.10.2020).
International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), 1974. URL: http://www.imo.org/en/ About/Conventions/ListOfConventions/Pages/International-Convention-for-the-Safety-of-Life-at-Sea- (SOLAS),-1974.aspx (дата звернення: 01.10.2020).
Річний звіт за 2019 рік. URL: http://www.bsmou.org/ (дата звернення: 06.10.2020).
Resolution A.1119(30) Adopted on 6 December 2017 (Agenda item 9) Procedures for Port State Control, 2017. URL: http://www.imo.org/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/Assembly/ Documents/A.1119%2830%29.pdf (дата звернення: 06.10.2020).
Конвенція Організації Об’єднаних Націй з морського права. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_057#Text (дата звернення: 01.10.2020).
Національна транспортна стратегія України до 2030 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/430-2018-%D1%80#Text (дата звернення: 06.10.2020).