До питання про протидію інформаційному складнику агресії РФ

Автор(и)

  • О. Васильченко Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4464-3708

DOI:

https://doi.org/10.20535/2308-5053.2020.4(48).233229

Ключові слова:

цензура, агресія, свобода слова, інформаційна складова частина агресії

Анотація

Українським законодавством гарантується свобода слова та вираження поглядів. Це відповідає міжнародним та регіональним документам (Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Міжнародному пакту про громадянські та політичні права, Декларації про права людини), учасницею яких є Україна. Революція Гідності 2014 року та наступна протиправна діяльність зі сторони сусідньої держави (анексія Криму, окупація територій на південному сході України) вплинули на законодавчі та нормативні рамки України щодо свободи слова та свободи вираження поглядів. З метою протидії агресії державою ухвалено низку законів, спрямованих на протидію іноземному втручанню в мовлення та забезпечення інформаційного суверенітету України. Виконання цих законів зіткнулося з критикою, оскільки неурядові організації розглядають їх як накладення обмежень на свободу вираження поглядів і слова. Однак цензура та самоцензура створюють ще одне серйозне обмеження свободи слова та преси. Закон про прозорість власності на засоби масової інформації, прийнятий у 2015 році, передбачає оприлюднення інформації про власників кінцевих бенефіціарів (контролерів), а за їх відсутності – про всіх власників та учасників організації радіомовлення чи постачальника послуг. У 2019 році Україна прийняла закон про посилення ролі української мови як державної, який передбачає мовні квоти. Згідно із Законом про мову, лише 10% загальних екранізацій фільмів можуть бути мовою, відмінною від української. Україна прийняла кілька законів у сфері управління інформацією з метою протидії іноземному впливу та пропаганді. Згідно зі звітом Організації з безпеки та співробітництва в Європі, за період з 1 січня 2017 року до 14 лютого 2018 року Державний комітет заборонив 30 книг, виданих у Російській Федерації. Отже, вперше зіткнувшись з необхідністю вести «невидиму» війну на інформаційному фронті, Україна була змушена врегулювати межі здійснення свободи слова та преси.

Біографія автора

О. Васильченко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Доктор юридичних наук, професор кафедри конституційного права

Посилання

Kofman M., Rojanski M. A Closer Look at Russia’s “Hybrid War”. Kennan Cable, Wilson Center. URL: access: https://www.files.ethz.ch/isn/190090/5-KENNAN%20CABLE-ROJANSKY%20KOFMAN.pdf.

Питання діяльності Міністерства інформаційної політики України, Кабінет Міністрів України, від 30.01.2015. 2015 р., № 6, стор. 36, стаття 124, код акта 75443/2015.

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо обмеження доступу на український ринок іноземної друкованої продукції антиукраїнського змісту». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 4, ст. 41.

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 18, ст. 131.

Закон України «Про внесення зміни до статті 15-1 Закону України «Про кінематографію». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 19, ст. 213.

World Press Freedom Index. Reporters Without Borders. URL: https://rsf.org/en/ranking.

Violations of Freedom of Press Were Registered in Ukraine in 2018. IMI Research, Institute of Mass Information. URL: https://imi.org.ua/en/monitorings/235-violations-of-freedom-of-press-wereregistered-in-ukraine-in-2018-imi-research/.

Media Ownership Monitor, Ukraine. Reporters Without Borders. URL: https://www.mom-rsf.org/en/ countries/ukraine/.

Country Report on Human Rights Practices: Ukraine 21. US Department of State. URL: https:// www.state.gov/wp-content/uploads/2019/03/UKRAINE-2018-HUMAN-RIGHTS-REPORT.pdf.

Конституція України. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141.

Цивільний Кодекс України. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, №№ 40–44, ст. 356.

European Convention on Human Rights. Council of Europe. URL: https://www.echr.coe.int/ Documents/ Convention_ENG.pdf.

International Covenant on Civil and Political Rights 1966. United Nations. URL: https://perma. cc/9F9V-MGVK.

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2019, № 21, ст. 81.

Cohen J. Ukraine’s Language Bill Misses the Point. Atlantic Council. URL: https://www.atlanticcouncil.org/ blogs/ukrainealert/ukraine-s-language-law-misses-the-point.

Кримінальний Кодекс України. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, № 25–26, ст. 131.

Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України : Закон України від 05.02.2015 № 159-VIII.

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо обмеження доступу на український ринок іноземної друкованої продукції антиукраїнського змісту». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 4, ст. 41.

Uspishna Varta (Ukrainian Human Rights Platform), The Right to Freedom of Speech and Opinion in Ukraine: Threats and Opportunities (Sept. 11, 2018). Organization for Security and Cooperation in Europe. URL: https://www.osce.org/odihr/393431?download=true.

Постанова Верховної Ради України «Про формування складу Кабінету Міністрів України». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 52, ст. 2062.

Указ Президента України № 133/2017 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)».

Опубліковано

2021-01-29

Номер

Розділ

Право